Литургия Св. Иоанна Златоуста c пояснениями:
Часть 2-я Литургия оглашенных

Вторая часть литургии называется литургией оглашенных, потому что в древности на ней разрешалось стоять в притворе храма оглашенным (людям, готовящимся к крещению). Начинается эта часть литургии прославлением Пресвятой Троицы:

Диакон: Благослови, владыко.

Священник: Благословенно царство Отца и Сына, и Святого Духа, ныне (теперь)и присно (всегда), во веки веков.

Хор: Аминь (истинно так!).

Потом следует “великая” или “мирная” ектения, на которой молящиеся в храме возносят прошения к Богу о себе и о всем мире. Ектений существует несколько. Слово “ектения” означает протяжно произносимые прошения, которые чередуются с пением “Господи, помилуй,” или “Подай, Господи” (на просительных ектениях). На сугубой (усиленной) ектении “Господи, помилуй” поется трижды.

 

Великая ектения

Диакон: Миром (с умиротворенным настроением) Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй (повторяя эти слова на каждом прошении ектении).

О свышнем мире (мире душевном, подаваемом Богом)и спасении душ наших Господу помолимся.

О мире всего мира, (спокойствии во всем мире) благостоянии (благополучии)святых Божиих церквей и соединении всех Господу помолимся.

О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь (в него)Господу помолимся.

(Здесь вставляются прошения о духовных и гражданских властях).

О граде сем, (об этом городе)всяком граде, стране и верою живущих в них Господу помолимся.

О благорастворении воздухов (благоприятной погоде), изобилии плодов земных и временех мирных (о мирной жизни)Господу помолимся.

О плавающих, путешествующих, недугующих (болящих),страждущих, (страдающих) плененных и о спасении их Господу помолимся.

О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды Господу помолимся.

Заступи (защити), спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше (молитвенно упомянув) сами себе и друг друга (себя и других) и весь живот (всю жизнь) наш Христу Богу предадим (посвятим Богу).

Хор: Тебе, Господи.

Священник: Яко (потому что) подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно (теперь и всегда) и во веки веков.

Хор: Аминь.

Во время пения антифонов священник читает про себя следующие три молитвы:

“Господи Боже наш, Которого держава неизъяснима и слава непостижима, Которого милость безмерна и человеколюбие неизреченно, Ты, Владыка, по Твоему благоутробию (благости) воззри на нас и на этот храм и окажи нам и молящимся с нами Твои богатые милости и щедроты … Господи Боже наш, спаси людей Твоих и благослови наследие Твое, сохрани полноту Твоей Церкви, освяти любящих благолепие Твоего дома, Ты прослави их Твоею божественною силой и не оставь нас, надеющихся на Тебя… Ты, даровавший нам эти совместные молитвы, Который обещал двум или трем собравшимся исполнить прошения, Ты и теперь исполни во благое прошения Твоих рабов, подавая нам в этом веке познание Твоей истины, а в будущем — вечную жизнь.”

 

Антифон 1-й
(Из 102-го псалма)

Хор:

По церковно–славянски

Благослови душе моя Господа, благословен еси Господи. Благослови душе моя Господа, и вся внутренняя моя — имя святое Его. Благослови, душе моя, Господа, и не забывай всех воздаяний Его: очищающего вся беззакония твоя, исцеляющего вся недуги твоя, избавляющего от истления живот твой, венчающего тя милостию и щедротами, исполняющаго во благих желание твое. Обновится яко орля юность твоя. Щедр и милостив Господь, долготерпелив и многомилостив.

По–русски

Благослови, душа моя, Господа, благословен Ты, Господи. Благослови, душа моя, Господа, и вся внутренность моя — имя святое Его! Благослови, душа моя, Господа и не забывай всех благодеяний Его: Он прощает все беззакония твои, исцеляет все недуги твои, избавляет от могилы жизнь твою, окружает тебя милостью и щедротами, исполняет благие желания твои, обновится, как у орла, юность твоя. Щедр и милостив Господь, долготерпелив и многомилостив.

Слава Отцу и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков, Аминь. Благослови, душе моя Господа и вся внутренняя моя, имя святое Его. Благословен еси, Господи.

 

Малая ектения

Диакон: Паки и паки (опять и опять) миром Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Хор: Тебе, Господи.

Священник: Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков.

Хор: Аминь.

 

Антифон 2-й
(Псалом 145-й и “Единородный Сыне”)

Хор: Слава Отцу и Сыну, и Святому Духу:

Хвали, душе моя, Господа: восхвалю Господа в животе моем, пою Богу моему дондеже есмь. Не надейтеся на князи, на сыны человеческие, в нихже нет спасения. Изыдет дух его и возвратится в землю свою; в тот день погибнут вся помышления его. Блажен, ему же Бог Иаковль помощник его, упование его на Господа Бога своего, сотворшего небо и землю, море, и вся яже в них: хранящего истину в век, творящего суд обидимым, дающаго пищу алчущим. Господь решит окованные, Господь умудряет слепцы, Господь возводит низверженные, Господь любит праведники. Господь хранит пришельцы, сира и вдову приимет, и путь грешных погубит. Воцарится Господь во век, Бог твой, Сионе, в род и род.

И ныне и присно, и во веки веков, Аминь.

Единородный Сыне и Слове Божий безсмертен сый, изволивый спасения нашего ради воплотитися от святыя Богородицы и Приснодевы Марии, непреложно вочеловечивыйся, распныйся же, Христе Боже, смертию смерть поправый, един сый Святыя Троицы, спрославляемый Отцу и Святому Духу, спаси нас.

Хвали, душа моя, Господа. Восхвалять буду Господа в жизни моей; буду петь Богу моему, пока существую. Не надейтесь на князей, на сынов человеческих, в коих нет спасения. Выйдет дух его, и он возвратится в землю свою, в тот день погибнут все замыслы его. Блажен, кому Бог Иакова — помощник и у кого упование на Господа Бога своего, Который сотворил небо и землю, море и все, что в них. Хранит истину во век, совершает (правый) суд для обижаемых, дает пищу алчущим. Господь разрешает окованных, Господь умудряет слепых, Господь поднимает низверженных, Господь любит праведников. Господь хранит пришельцев, сироту и вдову примет и путь грешных погубит. Господь во век будет царствовать. Бог Твой, Сион, — в роды родов!

И ныне и присно, и во веки веков, Аминь.

Единородный Сын и Слово Божие! Тебе, бессмертному по естеству, угодно было ради нашего спасения воплотиться от святой Богородицы и всегда-Девы Марии. Ты действительно стал человеком, не переставая быть Богом. Ты, распявшись, Своею смертью победил смерть. Ты — единый из Лиц Святой Троицы, прославляемый наравне с Отцом и Святым Духом, спаси нас.

 

Малая ектения

(смотри выше).

Священник: Яко благ и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Хор: Аминь.

Здесь открываются Царские врата для Малого входа. Диакон выносит св. Евангелие, прислужники несут впереди свечи. Этот вход служит подготовлением к последующему вскоре чтению святого Евангелия. Священник же тихо молится:

“Владыка Господи Боже наш! Ты, Который на небе устроил чины и сонмы ангелов и архангелов для прославления Своего, сделай, чтобы с нами вошли в алтарь ангелы, которые с нами служили бы и прославляли Твое милосердие.”

Во время входа хор поет третий антифон (обычно — заповеди Блаженства).

Хор: Во царствии Твоем помяни нас, Господи, егда (когда) приидеши во царствии Твоем. Блажени (счастливы) нищии духом (смиренные), яко тех есть Царство Небесное. Блажени плачущии, яко тии утешатся. Блажени кротцыи, (кроткие), яко тии наследят землю. Блажени алчущии и жаждущии правды (праведности) яко тии насытятся. Блажени милостивии, яко тии помиловани будут. Блажени чистии сердцем, яко тии Бога узрят (увидят). Блажени миротворцы (творящие мир), яко тии сынове Божии нарекутся (назовутся). Блажени изгнани правды ради (за правду), яко тех есть Царство Небесное. Блажени есте (будете) егда поносят вам, и ижденут (изгонят), и рекут (скажут) всяк зол глагол (злое слово) на вы лжуще Мене ради (ради Меня). Радуйтеся и веселитеся, яко мзда (награда) ваша многа на небесех.

Диакон: Премудрость, прости! (то есть — будьте внимательны, следует Премудрость. “Прости” — от слова просто, т.е. станьте прямо).

Предстоящие, видя в переносимом Евангелии как бы Самого Иисуса Христа, явившегося в мир на проповедь, поклоняются Ему с пением торжественной песни:

Приидите, поклонимся и припадем ко Христу. Спаси ны (нас), Сыне Божий, воскресый из мертвых (или: во святых дивен сый, или: молитвами Богородицы), поющия Ти: аллилуия (аллилуия, по еврейски: “Хвалите Бога”).

Затем поются тропари и кондаки данного праздника и храму, в котором служат. Священник в это время благодарит Бога, Которого на небе Трисвятой (Песнью: Свят, Свят, Свят). песнью прославляют серафимы и херувимы (высшие ангелы) за то, что Он создал человека по Своему образу и подобию. Также благодарит Бога за то, что Он удостоил его, священника, предстать перед Его страшным престолом и просит, чтобы Он принял и от нас, людей, Трисвятую песнь, заканчивая молитву возгласом:

Яко свят еси, Боже наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Хор: Аминь.

Хор возносит Богу следующую ангельскую (Трисвятую) песнь:

Святый Боже, Святый крепкий, Святый бессмертный, помилуй нас (трижды). Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне, и присно, и во веки веков, Аминь.

Святый бессмертный, помилуй нас. Святый Боже, Святый крепкий, Святый безсмертный, помилуй нас.

Во дни Рождества Христова, Крещения Господня, неделю Пасхи и Святой Троицы вместо Трисвятого, поется: “Елицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся. Аллилуия,” т.е.: “Все вы, во Христа крестившиеся, оделись в святость Христа, стали Ему подобными” (Гал. 3:26-27). Так пели потому, что в древности, преимущественно в эти дни, оглашенные принимали таинство крещения.

По окончании трисвятого, читается Апостол, т.е. отдел из апостольских посланий, а затем читается Евангелие. Перед Евангелием, во время пения “Аллилуия” диакон кадит алтарь, иконостас и молящихся. Перед чтением евангелия священник молится:

“Воссияй в наших сердцах, человеколюбивый Владыка, нетленный свет Твоего Бого-разумения и отверзи очи нашего ума к уразумению Твоих евангельских проповедей; вложи в нас и страх Твоих божественных заповедей, чтобы мы, преодолев плотские похоти, вели духовную жизнь, думая и совершая все к Твоему благоугождению. Ибо Ты — просвещение наших душ и тел, Христе Боже, и Тебе славу возносим: Отцу и Сыну, и Святому Духу.”

Выслушав слово Божие, предстоящие приносят молитвы за всех членов Церкви, живых и умерших, словами сугубой (усиленной) ектении.

 

Сугубая Ектения

Диакон: Рцем (скажем) вси от всея души, и от всего помышления нашего рцем.

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Господи Вседержителю, Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Хор: Господи, помилуй (трижды).

(Затем вставляются прошения о духовных и гражданских властях).

Еще молимся о братиях наших священницех, священномонасех и о всем во Христе братстве нашем.

Еще молимся о блаженных и приснопамятных святейших патриарсех православных, и благочестивых царех и благоверных царицах, и создателех святого храма сего, и о всех прежде-почивших отцех и братиях наших, зде лежащих и повсюду православных.

Еще молимся о плодоносящих и добродеющих (делающих добро) во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебя великия и богатыя милости.

Священник: Яко милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Хор: Аминь.

 

Ектения об оглашенных

Диакон: Помолитеся, оглашеннии, Господеви.

Вернии, о оглашенных помолимся, да Господь помилует их.

Огласит их словом истины.

Открыет им Евангелие правды.

Соединит их святей Своей соборней и Апостольской Церкви.

Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.

Оглашеннии, главы ваши Господеви приклоните.

Священник: Да и тии (чтобы и они — оглашенные) с нами славят пречестное и великолепое имя Твое, Отца и Сына и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков.

Хор: Аминь.

По окончании этой ектении, некрещеным следует покинуть храм, о чем диакон напоминает им словами:

Елицы (все те, которые) оглашеннии, изыдите. Оглашении изыдите,… Да никто из оглашенных, елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся.

<< на главную :: < назад :: ^^ к началу

© Православная духовная страница
2006-2023 гг.